Veszprémi Kossuth Lajos Általános Iskola

  • A betűméret növelése
  • Alapértelmezett betűméret
  • A betűméret csökkentése

Iskolai főzőverseny

E-mail Nyomtatás PDF
FőzőversenyTechnika órákon a hetedikes gyerekek egyik kedvenc elfoglaltsága a főzés. Mint ahogy minden tanévben, az idén is belekóstoltunk a szakácsmesterség rejtelmeibe. Azonban, ebben a tanévben a két párhuzamos osztály szerette volna összemérni a tudását.

Hallgatva a gyerekek kérésére, alapos megfontolás után meghirdettem a házi főzőversenyt.

Először is végig kellett gondolnom a lehetőségeinket. (Anyagi, idő- és eszközbeli, értékelési)

Az anyagi forrása az iskolánknak véges. Ezért a hozzávalókat úgy kell a gyerekekkel behozatni. Ennek egyenes következménye, hogy nem készítünk nagy adag ételeket. Mindössze annyit, amennyi nekik – a főzésben résztvevőknek, ill. versenyzéskor az értékelő zsűrinek egy kóstolás erejéig – elegendő.

Az rendben van, hogy órákon 3 fogásos menüsort készítenek 3 csoportban, de nincs annyi edénye a teremnek, hogy a 2x3 fogást eltárolja. (Az ugye nem kétséges, hogy ugyanazt az ételt kell mindegyik csapattal elkészíttetni.)

Az értékelés a legnehezebb. Én, természetesen elfogult vagyok velük, hiszen együtt dolgozunk hétről hétre. Ismerem a jó tulajdonságaikat és a hibáikat is.

Végül, a múlt héten lezajlott a verseny.

A menüsor a következő volt: zöldborsóleves, burgonyafőzelék pörkölttel és kókuszgolyó.

Mindkét osztály a saját tanóráján készítette el az ételeket.  
Az elkészült műveket gondos csomagolás és lehűtés után a terem hűtőszekrényében tároltam el. (Kellett edényt hozniuk a fent említett probléma miatt) Szerencsére egymás utáni két napon volt a főzés, az értékelés pedig a harmadik napon. Így nem kellett attól tartani, hogy az ételek megromolhatnak (a fertőzés lehetőségét kizártuk).

Az értékelésre a tantestület bátrabbik része vállalkozott. Készítettem számukra értékelőlapokat:

 ÉtelJellemző  1  2
 3 
 4  5 
Leves Állag     
 Íz      
 Illat      
 Fűszerezettség      
Főzelék Állag      
 Íz      
 Illat      
 Fűszerezettség      
Feltét Állag      
 Íz      
 Illat      
 Fűszerezettség      
  Desszert 
 Állag      
 Íz      
 Illat      
 Aroma      

Természetesen, a végeredmény kialakulásában az előkészületek, a higiénia, a konyharend, a rendrakás, és a főzésben való jártasság is szerepelt, gyerekenként figyelve, értékelve.

Mindkét osztály csapatnevet választott magának, így – mivel csak én tudtam, melyik név melyik osztályt rejti – ki lehetett küszöbölni a részrehajlást.

A végeredményben – talán nem is meglepő – nagyon kicsi eltérés mutatkozott a két osztály között:

tantestületi kóstolgatás/értékelés eredménye, %-ban kifejezve:

Mesterszakácsok: 82%, Boszorkányok: 89%

A technikai részletek tekintetében:

Mesterszakácsok 75%, Boszorkányok 63%

Mivel az előző két szempont 50-50%-ban számított, így – ha egy paraszthajszállal is – a Mesterszakácsok győztek:

Mesterszakácsok: 78,5%,  Boszorkányok 76%

Az eredményhirdetés - az igazgatónő jelenlétében, és bevezetőszavaival - az iskola Kossuth termében zajlott. Minden, a versenyben résztvevő diák oklevelet kapott, melyeket az informatika-tanárnő készített el.

Zárszóként annyit mondhatok, hogy mindenki nagyon jól érezte magát a verseny alatt. A gyerekek jó része pedig fontolgatja, hogy megméri magát az országos életvitel és gyakorlati ismeretek verseny iskolai fordulóján is.

Kercsó Zsuzsanna
matematika - technika - életvitel

Módosítás dátuma: 2008. január 15. kedd, 01:05  

Alapítványunk

Köszönjük, ha adója 1%-át a
Kossuth Iskoláért Alapítvány
javára ajánlja fel!

Részletek...

Statisztika

Tagok : 7323
Tartalom : 2106
Webcímek : 41
Tartalom találatai : 7058215